Suomessa yleistyvä silmänpohjan ikärappeuma voi hankaloittaa mm. lukemista ja TV:n katselua. Tuttujen ihmisten tunnistaminenkin voi käydä vaikeaksi näön osittaisen menettämisen seurauksena. Sairauden esiaste on lisäksi usein täysin oireeton.

IKÄRAPPEUMAA ON KAHTA MUOTOA

Kuivassa rappeumassa oireet ovat usein lievemmät ja etenemisnopeus hitaampi kuin kosteassa. Kuivaan rappeumaan ei ole parantavaa hoitoa. Kostean rappeuman etenemistä voidaan pyrkiä estämään laserhoitojen tai silmän sisään annet­tujen lääkehoitojen avulla. Kostean rappeuman ehkäisyssä on ensisijaisen tärkeää taudin riittä­vän varhainen toteaminen ja hoitojen aloittaminen riittävän ajoissa.

IKÄRAPPEUMAN RISKITEKIJÄT

Ikääntyminen lisää riskiä sairastua keskeisen näköalueen rappeumaan. Perintötekijöillä on myös vaikutusta. Säännölliset silmälääkärin tarkistukset ikääntymisen myötä ovat aiheellisia erityisesti, jos lähisukulaisilla on esiintynyt ikärappeumaa. Tupakointi lisää riskiä sairastua ja mikäli toisessa silmässä on havaittu rappeuma muutoksia, on tupakoinnin lopettaminen ensiarvoisen tärkeää. Sydän- ja verisuonisairaudet, ylipaino ja vähäinen hedelmien ja vihannesten saanti lisäävät riskiä. AMD:n hoidossa korostuvat ennaltaehkäisevät toimet.

IKÄRAPPEUMARISKIÄ VOIDAAN PIENENTÄÄ

Terveet elämäntavat ja ruokavalio joka sisältää verkkokalvon hyvinvoinnille tärkeitä antioksidantteja, edistävät näön pysymistä normaalina. Luteiini-, sinkki- ja Omega-3 rasvahappopitoinen ruokavalio vähentää AMD:hen sairastumisen riskiä 40 %:a

tapit ja sauvat

SILMÄN TARKANNÄKEMISENALUE ON NIMELTÄÄN MAKULA.

Makulassa olevien näkösolujen pinnalla on ohut soluja suojaava pigmenttikerros, jonka ohentuessa AMD-riski kasvaa. Tutkimuksissa (Arch Ophthalmology (6/2011)”Rotterdam Study”) on havaittu, että nauttimalla sinkkiä, Omega-3 rasvahappo DHA:ta sekä luteiinia ja zeaxantiinia, jotka ovat rasvaliukoisia karotenoideja, voidaan vähentää silmänpohjan ikärappeumariskiä jopa 40 %. Luontaisesti hyviä luteiinin lähteitä ovat lehtikaali, pinaatti ja parsakaali sekä kananmunat. Kananmunissa luteiinia ei ole kovin paljon, mutta se on niissä hyvin imeytyvässä muodossa. Lehtikaali ja pinaatti ovat myös zeaksantiinin erinomaisia lähteitä.

SAMASSA PILLERISSÄ KAIKKI VERKKOKALVON HYVINVOINNILLE TÄRKEÄT AINEET

Ophtamin on ravintolisä, joka saattaa lisätä pigmentaation tiheyttä jopa 60 %:a jo puolen vuoden käytön jälkeen. Vuorokausiannos on vain yksi tabletti (250 mg). Ophtamin sisältää tasapainoisena annoksena sinkkiä, joka auttaa näön pysymistä normaalina ja verkkokalvolle tärkeää Omega -3 rasvahappoa DHA:ta. Makulan pigmenttitiheyttä taas lisää Ophtaminin sisältämä luteiini ja toinen rasvaliukoinen karotenoidi, zeaxantiini taas suojataa silmän verkkokalvoa absorboimalla sinistä valoa ja toimimalla antioksidanttina. Lisäksi Ophtamin sisältää vuorokausiannoksen verran C- ja E-vitamiinia. Kuten aikaisemmin on mainittu, silmänpohjan ikärappeumaa ei voida estää, mutta sen riskiä voidaan pienentää. Tärkeintä on siis ajoissa aloitettu seuranta sekä normaalia näkökyky ylläpitävät elämäntavat ja ruokavalio, jossa taas apuna kannattaa harkita Ophtamin- ravintolisän käyttöä.

SINISTÄ VALOA ON SYYTÄ VÄLTTÄÄ

Useat tutkimustulokset viime vuosilta tukevat tietoa siitä, että altistuminen sini-violetille säteilylle voi lisätä riskiä sairastua harmaakaihiin ja silmänpohjan ikärappeumaan. Merkittävin sinisen valon lähde on aurinko ja sen korkeaenerginen 380–430 nm:n säteily.

SILMÄN MEKAANINEN SUOJAAMINEN SINISELTÄ VALOLTA ONTÄRKEÄÄ

Kotimaiset BlueStop-linssit valmistetaan uudesta, korkeataitekertoimisesta linssimateriaalista. Koska suodatusominaisuus on linssimateriaalissa eikä pinnoitteessa, linssi on esteettisesti kaunis eikä se eroa tavallisesta silmälasilinssistä ulkonäöllisesti. BlueStop-linssi suojaa verkkokalvoa harmaakaihia ja silmänpohjan ikärappeumaa aiheuttavaa lyhytaaltoista säteilyä vastaan. Suodatus on täydellinen 405 nm:iin asti, jolloin haitallisin säteily ei pääse vahingoittamaan silmää lainkaan ja jopa 80 % 430 nm:iin asti. Sininen valo alkaa vaikuttaa silmään heti ihmisen synnyttyä, joten on tärkeä suojata myös lasten ja nuorten silmät. Linssistä voi olla merkittävää apua siniviolettia säteilevien laitteiden käyttäjille, kaihileikkauspotilaille ja harmaakaihiriskiryhmään kuuluville sekä henkilöille joilla on mitattu alhainen pigmenttitiheys silmän tarkan näkemisen alueella (matala MPOD-arvo),

MAKULAN PIGMENTAATIOTIHEYS (MPOD) MITATAAN MPS-II MITTARILLA

MPS II

Mittaus on täysin optinen ja se kestää vain muutamia minuutteja. Mittauksen perusteella voidaan arvioida, riittääkö esim. pelkkä elämäntapojen muutos makulan pigmentaatiotason tiheyden nostoon vai tarvitaanko Ophtamin-ravintolisää. Ophtaminin ohjeiden mukaisella käytöllä ei kuitenkaan ole todettu haittavaikutuksia, joten ravintolisää voi käyttää tukena vaikka mittaustulos olisikin riskirajan ulkopuolella.

SILMÄT KANNATTAA SUOJATA ULKOISESTI JA SISÄISESTI

Huolehtimalla silmien ulkoisesta suojaamisesta BlueStop-linssein, sekä silmän sisäisestä, makulan näköreseptoreita suojaavan pigmenttikerroksen ravitsemisesta Opthamin–ravintolisällä ja terveellisellä ruokavaliolla, lasketaan näköalueen rappeumariskiä. Kun vielä huomioidaan terveelliset elämäntavat, voidaan

  • pitää pidempään yllä silmän kykyä tarkkaan näkemiseen, etenkin tarkentamista pieniin yksityiskohtiin kuten nuppineulan päähän sekä lukemista heikoissa valaistusolosuhteissa.
  • parantaa kontrastinäkemistä, joka auttaa erottamaan kohteen taustaan, esim. golfpallon vaaleaa taivasta vasten.
  • lievittää silmien herkkyyttä kirkkaalle valolle.
  • nopeuttaa näön palautumista esim. vastaantulevan auton valojen aiheuttaman häikäistymisen jälkeen.

OPHTAMIN-RAVINTOLISÄN KOOSTUMUS

 

Vuorokausiannos Suositeltu vrk-annos
Rasva 300 mg
– tyydyttynyt 70 mg
– tyydyttämätön 418 mg
Kalaöljy 500 mg
Omega-3 rasvahappo 300 mg
DHA 250 mg
EPA 30 mg
Luteiini, zeaksantiini 12 mg
C-vitamiini 80 mg 100 %
E-vitamiini 12 mg 100 %
Sinkki 15 mg 150 %
Kupari 1 mg 100 %

 

Ophtamin ravintolisää voit tilata kätevästi verkkokaupastamme

Ophtamin

Silmänpohjan ikärappeuman riskiä voidaan pienentää